Aldrig har økologiske varer fyldt så meget i de danske indkøbskurve, som de gør nu. Men hvorfor skal vi overhovedet vælge økologisk, når vi vælger, hvad vi putter i munden? Det har vi talt om med formanden for Økologisk Landsforening, Per Kølster.
Efterspørgslen på økologisk mælk, grønt og kød er gennem de seneste år steget markant. Således viser tal fra Økologisk Landsforening, at det samlede salg af økologiske varer i 2017 steg med 16%. Det gør Danmark til verdens førende nation indenfor økologi.
Men hvorfor bør vi som forbrugere vælge de økologiske fødevarer, frem for de konventionelle? Hvorfor skal vi sætte tænderne i økologiske bøffer, kartofler og æbler, når de er dyrere? Og smager mælken virkelig bedre, blot fordi den kommer fra en ko, der kommer på græs?
Det har Per Kølster et bud på. Og for ham drejer økologi sig om mere end blot smag og udseende:
”Økologi er et alternativ til den etablerede, konventionelle fødevareproduktion, som imødekommer mange udfordringer på én gang. Man skal derfor se det som en samlet løsning, hvor der drives landbrug og produceres fødevarer på en anden måde – nemlig med udgangspunkt i en unik helhedstænkning,” fortæller han og fortsætter:
”Det er ikke blot et spørgsmål om at fremstille fødevarer, vi kan putte i indkøbskurven. Det er i lige så høj grad et spørgsmål om at være med til at sikre den bedst tænkelige sundhed, samt hvad der er bedst for dyrene, for naturen, for klimaet og for biodiversiteten. Og på den måde fremstille nogle varer, der ikke blot smager godt, men også giver en god smag i munden.”
Det økologiske indkøbsmønster
Danskerne elsker økologi. Men det er ikke hvad som helst, madbudgettet bruges til:
”Man kan se det som en trappestige, hvor første trin i den økologiske indkøbsudvikling er ”standardvarer”. Det vil sige basale dagligvarer som havregryn, mælk og gulerødder med en forholdsvis lille prisforskel mellem de konventionelle og de økologiske varer, som gør det lettere at vælge økologisk.”
Når man har lagt rigtig mange liter mælk i kurven, er man, ifølge Per, klar til næste trin. Typisk et det mælkeprodukter som yoghurt samt frugt, bær og grøntsager, der købes i øko-variant. Altså lidt dyrere varer. Tredje trin på stigen på vej mod 100% økologi, er de dyre varer som kød.
”Her skal man være ret stærk i troen for at fylde kurven med kylling og røde bøffer,” siger Per, og understreger dermed, at prisen stadig er en parameter, når vi danskere køber ind. Selv om økologiske varer er blevet billigere, så skal landmanden og producenten bag også overleve.
”Det er alt andet lige dyrere at fodre økologisk, dyrere at sende dyrene på græs end at lade dem stå i stalden og generelt dyrere at sikre en høj dyrevelfærd. Til gengæld vil mange opleve, at de får mere ud af disse varer, og dermed også får mere for pengene. De smager af mere, og der er mindre svind på en økologisk kylling, der har fået lov til at vokse i naturligt tempo,” slutter han med en fast overbevisning om, at det økologiske indenfor blot kort tid vil blive det normale.